BotZone

Turnaj robotov - LEGO Sumo

Pravidlá súťaže BotZone


SumoBotZone

0. Definícia zápasu a všeobecné podmienky

Zápas sa vedie medzi dvoma tímami, pričom každý tím má jedného alebo dvoch súťažiacich. Ku ringu smie pristúpiť iba jeden člen tímu, ostatní sledujú spolu s obecenstvom. V súlade s pravidlami hry (ďalej len ako "tieto pravidlá") súťaží každý tím na Dohyo (ring pre sumo) s robotom, ktorý samostatne zostrojili podľa špecifikácie v časti 2. Zápas začína na pokyn rozhodcu a pokračuje dovtedy, pokiaľ súťažiaci nezíska 2 body Yuhkoh. Víťaza zápasu určuje rozhodca.

Krátky popis: Podobne ako v tradičnom japonskom bojovom umení sa roboty snažia vytlačiť súpera von z ringu.

Táto kategória pozostáva zo stavania a programovania vlastného robota na zápas SUMO (vytláčanie z ringu), ktorého riadiacou jednotkou je jednotka LEGO Mindstorms.

Súťažiaci Tím
- tím pozostáva najviac 2 členov
- registráciou potvrdzujete, že všetci členovia tímu sú oboznámený z pravidlami, chápu im a budú ich rešpektovať

1. Turnaj

1.1 Turnaj

Počas turnaja súťažiaci so svojimi robotmi odohrajú viacero zápasov. Výhercom sa stáva tím, ktorý získa najviac bodov za vyhraté kolá (jednotlivé súboje).

1.2 Zápas

Zápas pozostáva maximálne z 3 kôl/súbojov. Každé kolo má najviac 3 minúty a nesmie sa predĺžiť. Tím, ktorý získa ako prvý 2 body, vyhráva zápas. Ak ani jeden tím nezíska 2 body, alebo ak je remíza, vyhráva robot s menšou váhou.

1.3 Začiatok kola

Na začiatku kola rozhodca rozdelí kruh na 4 štvrtiny stredovým krížom. Súťažiaci položia svojich robotov do ringu tak, aby boli k sebe roboty otočené rovnobežne zadnými časťami a musia byť umiestnené v protiľahlom kvadrante. Rozhodca spustí zápas a obaja súťažiaci musia v tej istej chvíli stlačiť štartovacie tlačidlo. Po spustení musí robot ešte 5 sekúnd stáť bez pohnutia. Po tom ako začne zápas, súťažiaci už viac nesmú vstupovať do vyznačeného územia okolo ringu. Obrázok 1: Rozmiestnenie robotov

1.4 Pozastavenie a reštart kola

Kolo bude pozastavené a reštartované v týchto prípadoch:
- roboti za zasekli a nemôžu sa už viac pohnúť
- roboti sa zasekli a točia sa dokola viac ako 30 sekúnd
- keď roboti vypadnú z kruhu naraz a preto nie je možné určiť ktorý vyhral
V čase reštartovania kola sa nesmú na robotoch vykonávať žiadne opravy alebo zmeny.

1.5 Pozastavenie (odloženie) zápasu

Zápas sa pozastaví (odloží) v tom prípade, ak je robot poškodený a súťažiaci požiada rozhodcu o pozastavenie (odloženie) zápasu, aby mohol súťažiaci svojho robota opraviť. Zápas sa môže odložiť maximálne na 5 minút.

1.6 Bodovanie

Súťažiacemu sa pripíšu body ak:
- jeho robot vytlačil súperovho robota
- súperov robot vyšiel z kruhu sám
- súper bol diskvalifikovaný, pretože porušil pravidlá

1.7 Koniec zápasu

Koniec zápasu je vtedy, keď rozhodca vyhlási víťaza.

2. Ring Dohyo (ihrisko)

2.1 Špecifikácie dohyo

Ring je drevený kruh s priemerom 128cm 77 cm *, hrúbky 2,5 cm. Povrch je čierny, matný, rovný. Hraničná čiara je označená ako biela kružnica šírky 4cm 2,5 cm *. Táto biela čiara patrí ešte do vnútornej časti ringu. Na všetky rozmery ringu sa vzťahuje tolerancia 5%.
* Novinka na poslednú chvíľu - pre zaujímavejšie zápasy pripravujeme väčšie ihriská. Pre istotu buďte pripravení na obe varianty.

2.2 Exteriér dohyo

Za vonkajšou hranou ringu by malo byť miesto aspoň 50cm. Tento priestor môže byť akejkoľvek farby, z akéhokoľvek materiálu alebo tvaru, pokiaľ sa neporušia základné myšlienky týchto pravidiel. Táto plocha s kruhom uprostred sa nazýva “plocha ringu”. Akékoľvek značky a súčasti základne ringu za minimálnymi rozmermi budú tiež považované za vnútrajšok plochy ringu. Obrázok 2: Ring dohyo

3. Robot

3.1 Špecifikácie robota

- Robot musí prejsť štvorcovým otvorom rozmeru 20 cm x 20 cm
- Celková hmotnosť robota na začiatku zápasu musí byť menej ako 3000 g
- Výška robota nie je obmedzená
- Robot sa môže zväčšiť po začatí zápasu (až po uplynutí začiatočných 5 sekúnd), ale nesmie sa rozdeliť na viac častí a musí zostať jedným centralizovaným robotom. Podvozok robota sa po začatí zápasu nesmie rozšíriť. Roboty porušujúce toto pravidlo prehrávajú zápas. Malé odpadnuté časti s celkovou hmotnosťou pod 15g nespôsobia prehru zápasu
- Všetky roboty musia byť autonómne. Môžu byť použité akékoľvek riadiace mechanizmy, ktoré sú súčasťou robota ak mechanizmus nekomunikuje s externým riadiacim systémom (človekom, strojom alebo iným)
- Robot dostane štítok na ktorom bude registračné číslo a celková hmotnosť robota. Umiestnite ho viditeľne na Vašom robotovi, aby diváci a rozhodcovia vedeli robota identifikovať
- Robot musí byť postavený iba z originálnych a neupravených LEGO dielov, riadiaca jednotka môže byť iba LEGO MINDSTORMS (neplatí pre kategóriu Open)
- Zásadné upravovanie robotov počas turnaja je zakázané, malé zmeny do 15g sú povolené
- Program sa upravovať smie, je možné používať viacero variant programu
- Robot môže byť programovaný použitím ľubovoľného programovacieho jazyka

3.2 Robot nesmie obsahovať

- žiadne prvky, ktoré úmyselne poškodzujú podvozok súpera,
- rušičky ako napríklad blesk alebo IR LED určené k pomýleniu snímača súperovho robota
- časti, ktoré by mohli poškodzovať ring
- časti, ktoré môžu obsahovať tekutiny, prášok, plyn alebo iné substancie na hádzanie do súperovho robota nie sú povolené
- akékoľvek horiace zariadenia sú zakázané
- lepkavé látky na zlepšenie trakcie nie sú povolené. Pneumatiky a iné komponenty robota, ktoré sú v kontakte s ringom nesmú byť schopné zdvihnúť a udržať štandardný hárok papiera A4 (80g/m2) na dobu viac ako dve sekundy
- zariadenia na zvýšenie prítlaku, ako napríklad vývevy alebo magnety nie sú povolené
- žiadne hrany (a nielen tie na radlici) nesmú byť tak ostré, že by mohli poškodiť ring, iných robotov alebo hráčov

3.3 Kategória SumoBotZone RC

- robot musí byť počas zápasu riadený manuálne operátorom
- ovládanie môže využívať predprogramované úkony
- je možné používať akýkoľvek druh ovládača (ani prijímač nemusí byť LEGO)
- v prípade, že obaja súperi používaju IR ovládač zo súpravy Lego Mindstorms EV3 Home, je potrebné aby si medzi sebou dohodli kanál a k zápasu pristúpili až po potrebnej úprave
- organizátor zabezpečí, aby ihrisko pre RC kategóriu bolo izolované od priestorov, kde by sa mohli nachádzať iné IR ovládače a nedochádzalo tak k rušeniu
- ostatní súťažiaci nesmú úmyselne spôsobovať rušenie RC súbojov počas zápasov, takéto správanie môže viesť až k vylúčeniu zo súťaže

4. Porušenia pravidiel

4.1 Urážky

Hráč poruší tieto pravidlá, ak slovne uráža oponenta alebo rozhodcov alebo použije robota na prehrávanie urážlivých slov. To isté platí, ak napíše urážlivé slová na telo robota alebo vykonáva akúkoľvek urážlivú činnosť.

4.2 Drobné prehrešky

Za drobné porušenie sa považuje ak hráč:
Vstúpi do ringu počas zápasu. Vstupom do ringu sa rozumie:
- akákoľvek časť hráčovho tela je v ringu
- hráč vloží do ringu nejaké mechanické časti, aby pomohol svojmu robotovi
- okrem prípadu keď tak hráč robí, aby vybral robota z ringu po oznámení bodov rozhodcom alebo po zastavení zápasu
Koná nasledovné skutky:
- Dožaduje sa zastavenia zápasu bez vážnych dôvodov
- Zdržuje viac ako 30 sekúnd pred obnovením zápasu, ak rozhodca oznámi predĺženie zápasu
- Spustí robota do činnosti bez 5-sekundovej pauzy po štarte zápasu rozhodcom
- Koná alebo hovorí tak, že tým spochybňuje spravodlivosť zápasu

5. Tresty

Hráči, ktorí porušujú pravidlá skutkami popísanými v častiach 3.2 a 4.2 prehrávajú zápas. Rozhodca dá dva body súperovi a vyzve porušovateľa na odchod. Porušovateľ nemá žiadne práva na obhajobu. Udalosti podľa 4.2 sa spočítavajú. Dve takéto porušenia znamenajú jeden bod pre súpera. Porušenia v odseku 4.2 sa spočítavajú len počas 1 zápasu.

6. Zranenia a nehody počas zápasu

6.1. Žiadosť na ukončenie zápasu

Hráč si môže vyžiadať prerušenie hry ak sa on/ona zranil alebo jeho/jej robot mal takú nehodu, že hra nemôže pokračovať.

6.2. Nemožnosť pokračovať v zápase

Ak hra nemôže pokračovať kôli zraneniu hráča alebo nehody robota, hráč, ktorý je príčinou takéhoto zranenia alebo nehody prehral zápas. Ak nie je zrejmé, ktorý tím udalosť zapríčinil, hráč, ktorý nemôže pokračovať v hre alebo ten kto požaduje zastavenie hry bude vyhlásený za porazeného.

6.3. Čas potrebný na vyriešenie úrazu/nehody

O pokračovaní hry v prípade úrazu alebo nehody rozhodujú rozhodcovia alebo organizátori. Rozhodovací proces by nemal trvať dlhšie ako 5 minút.

6.4. Bod udelený hráčovi, ktorý nemôže pokračovať

Víťaz, o ktorom sa rozhodlo podľa odseku 6.2 získa dva body. Ak porazený už získal jeden bod, ostáva mu udelený. Ak situácia popísaná v odseku 6.2 nastane počas predĺženia zápasu, získa víťaz jeden bod.

7.Vyhlasovanie námietok

- Proti rozhodnutiam rozhodcov sa nevyhlasujú námietky.
- Vedúci tímu môže vysvetliť námietky organizátorom pred ukončením zápasu v prípade, že sú pochybnosti o správnom uplatnení pravidiel. Ak nie je prítomný žiaden organizátor, môžu byť námietky povedané rozhodcovi pred koncom zápasu.

8. Rôzne

8.1. Prispôsobivosť pravidiel

V rámci dodržania základnej myšlienky a pravidiel sa môžu tieto pravidlá primerane prispôsobiť tak, aby zahrnuli zmeny v počtoch hráčov a obsahu zápasov. Pravidlá môžu byť zmenené alebo zrušené organizátormi miestnej súťaže, pokiaľ sú zverejnené pred akciou a sú konzistentne udržované počas jej priebehu.

8.2. Zodpovednosť

- Zúčastnené tímy sú vždy zodpovedné za bezpečnosť ich robotov a sú zodpovední za nehody spôsobené členmi tímu alebo ich robotmi.
- Organizátor a organizačný tím nenesie zodpovednosť za žiaden z incidentov ani nehôd spôsobených zúčastnenými tímami a ich vybavením.

Hodnotenie

Víťazom turnaja sa stane robot s najvyšším počtom získaných bodov Yuhkoh.

V prípade rovnosti bodov rozhodne počet víťazných zápasov.

Roboty, ktoré majú rovnaký počet bodov aj víťazstiev, môže v prípade potreby určenia poradia vyzvať rozhodca na dodatočný zápas.